Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2001
>
2001-12-03
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
3. prosince 2001
č.
1293 + P
o Statutu Správy státních hmotných rezerv
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. m ě n í usnesení vlády z 12. června 1997 č. 344, o schválení Statutu Správy státních hmotných rezerv, tak, že se zrušuje bod II uvedeného usnesení;
II. s c h v a l u j e Statut Správy státních hmotných rezerv, uvedený v příloze tohoto usnesení.
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 3. prosince. 2001 č. 1293
S T A T U T
Správy státních hmotných rezerv
Článek 1
Úvodní ustanovení
1. Správa státních hmotných rezerv (dále jen "Správa") je ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních hmotných rezerv.
2. Působnost Správy je upravena zákonem č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů, a dalšími právními předpisy.
Článek 2
Zásady činnosti Správy
Správa:
a) zpracovává ve spolupráci s ostatními ústředními orgány státní správy koncepci systému hospodářských opatření pro krizové stavy
(Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících)
zákonů a systému státních hmotných rezerv
(Zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů)
. Analyzuje výsledky v těchto oblastech, přijímá a provádí opatření k řešení aktuálních problémů,
b) předkládá vládě návrhy na opatření týkající se jednotlivých oblastí hospodářských opatření pro krizové stavy a státních hmotných rezerv,
c) zajišťuje realizaci a zabezpečuje financování přípravy hospodářských opatření pro krizové stavy,
d) zabezpečuje jménem státu pořizování státních hmotných rezerv, nakládání s nimi a financování této činnosti podle zásad stanovených vládou
(§ 6 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů)
,
e) plní úkoly související s řešením stavů ropné nouze podle zvláštního právního předpisu
(Zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy)
,
f) koordinuje přípravu hospodářských opatření pro krizové stavy u příslušných správních úřadů
(§ 2 písm. h) zákona č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů)
,
g) zpracovává v okruhu své působnosti návrhy právních předpisů a spolupracuje s ostatními ústředními orgány státní správy při přípravě právních předpisů,
h) ve spolupráci se Státním zemědělským intervenčním fondem koordinuje objemy a termíny doplňování zásob zemědělských výrobků a potravin do hmotných rezerv a jejich uvolňování pro tuzemský trh i pro případný vývoz
(Zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu)
,
i) provádí kontrolní činnost podle zvláštních právních předpisů a v souladu s nimi ukládá i příslušné sankce
(§ 7 zákona č. 97/1993 Sb., po působnosti Správy Státních hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů, § 9 a § 10 zákona č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavu ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy), § 24 a § 25 zákona č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů)
,
j) v oblasti své působnosti zpracovává podklady a vypracovává návrhy na sjednávání mezinárodních smluv nebo na přístup k nim, zastupuje Českou republiku v mezinárodních organizacích a podílí se na zabezpečování úkolů, které z členství v těchto organizacích vyplývají,
k) pro zabezpečení kontroly a koordinovaného plnění úkolů hospodářských opatření pro krizové stavy vytváří a provozuje jednotný celostátní informační systém pro plánování civilních zdrojů, včetně školení a poskytování odborné pomoci jeho uživatelům,
l) ve spolupráci s vysokými školami a dalšími vzdělávacími institucemi příslušného zaměření zabezpečuje podklady a organizuje odbornou přípravu a vzdělávání zaměstnanců státní správy a samosprávy, kteří řeší problematiku hospodářských opatření pro krizové stavy a dodavatelů nezbytných dodávek nebo ochraňovatelů státních hmotných rezerv,
m) v nezbytném rozsahu zajišťuje výzkum v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy.
Článek 3
Vztahy Správy k ostatním správním úřadům
1. Správa při tvorbě zásad státní politiky v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních hmotných rezerv spolupracuje s ostatními ústředními orgány státní správy tak, aby v těchto oblastech byl zabezpečen jednotný efektivní systém. Za tím účelem od nich vyžaduje příslušné podklady. Tím nejsou dotčena ustanovení zvláštních předpisů
(Například zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
).
2. Správa je dále oprávněna vyžadovat od příslušných správních úřadů podklady týkající se věcné náplně úkolů hospodářských opatření pro krizové stavy, tvorby a ochraňování státních hmotných rezerv (včetně nouzových zásob ropy). Tím nejsou dotčena ustanovení zvláštních předpisů
(Například zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
).
3. Správa poskytuje ostatním správním úřadům nezbytné podklady v rámci součinnosti při plnění úkolů vyplývajících ze zvláštních právních předpisů.
4 .Správa zajišťuje organizační podmínky pro zpracování ucelených přehledů o materiálním zabezpečení hospodářských opatření pro krizové stavy, zajišťovaném správními úřady a orgány územní samosprávy podle jejich působnosti.
Článek 4
Zásady organizace Správy
1. V čele Správy je předseda Správy, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra průmyslu a obchodu v dohodě s ministrem financí. Předseda Správy řídí Správu a odpovídá za její činnost. Jako vedoucí organizační složky státu činí jménem státu právní úkony ve smyslu § 7 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů.
2. Předseda Správy má právo jmenovat a odvolat místopředsedu Správy, který zastupuje předsedu Správy v době jeho nepřítomnosti v plném rozsahu jeho práv, povinností a odpovědnosti, kromě věcí, které si předseda Správy vyhradil. Místopředseda Správy vykonává trvale činnosti stanovené organizačním řádem Správy.
3. Správu tvoří:
a) ústředí se sídlem v Praze,
b) účelové organizační jednotky.
4. Ústředí zajišťuje všechny činnosti uvedené v článku 2 tohoto statutu a člení se na útvary, jejichž působnost a pracovní náplň stanoví organizační řád Správy, vydávaný předsedou Správy. Organizační řád upravuje podrobně organizaci a činnost Správy, působnost, práva, povinnosti a odpovědnost jednotlivých stupňů řízení, jakož i vzájemné vztahy mezi jednotlivými útvary ústředí a účelovými organizačními jednotkami.
5. Účelovými organizačními jednotkami Správy jsou skladové základny - závody, jejichž úkolem je zabezpečovat skladování a ochraňování státních hmotných rezerv. Názvy a sídla závodů, stejně tak jako jejich činnost a úkoly, jsou stanoveny organizačním řádem Správy.
Článek 5
Závěrečné ustanovení
Tento statut nabývá účinnosti dne 3. prosince 2001.