Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-09-16

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 16. září 1998 č. 610

o Jednacím řádu vlády

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. m ě n í usnesení vlády ze 14. ledna 1998 č. 15, o Jednacím řádu vlády, tak, že se vypouští bod II tohoto usnesení;

II. s c h v a l u j e Jednací řád vlády uvedený v příloze tohoto usnesení;

III. u k l á d á členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy zabezpečit dodržování jednacího řádu uvedeného v bodě II tohoto usnesení při přípravě materiálů pro jednání schůze vlády.


Provedou:

členové vlády a
vedoucí ostatních ústředních
orgánů státní správy




Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.




P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 16. září 1998 č. 610



Jednací řád vlády



Čl. I

Úvodní ustanovení

(1) Vláda jako vrcholný orgán výkonné moci rozhoduje na základě zákonů a v jejich mezích o zásadních otázkách celostátního významu, pokud rozhodování o nich nepřísluší ministerstvům, jiným ústředním orgánům státní správy, nebo jimi řízeným orgánům.

(2) Vláda přijímá rozhodnutí zpravidla na základě písemného materiálu předloženého jí členem vlády, výjimečně na základě ústní informace člena vlády, jde-li o věc, která nesnese odkladu.

(3) Rozhodnutí vlády mají formu usnesení vlády. Usnesení vlády zavazují všechny členy vlády, ministerstva, jiné ústřední orgány státní správy, ostatní správní úřady, popřípadě právnické a fyzické osoby, stanoví-li tak zákon.

Čl. II

Příprava materiálů pro jednání schůze vlády a jejich předkládání vládě

(1) Každý materiál pro jednání schůze vlády musí být před jeho předložením vládě předložen ke stanovisku všem ministrům a guvernérovi České národní banky; místopředsedům vlády a sekretariátu předsedy vlády se materiál současně zašle k informaci. Výjimku z požadavku připomínkového řízení může povolit příslušný místopředseda vlády. Vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy, přednostům okresních úřadů, primátorovi hlavního města Prahy a jiným orgánům vykonávajícím státní správu se materiál pro jednání schůze vlády předkládá ke stanovisku v případě, že se týká jejich působnosti. Materiál pro jednání schůze vlády předkládá ke stanovisku jiným orgánům vedoucí toho orgánu, který materiál pro jednání schůze vlády zpracoval.



(2) Místopředseda vlády může rozhodnout, že materiál pro jednání schůze vlády, jehož je sám předkladatelem, anebo jehož předkladatelem je člen vlády patřící do jeho věcné působnosti, bude před předložením vládě projednán na poradě členů vlády, patřících do věcné působnosti tohoto místopředsedy vlády.

(3) Předkladatelem materiálu pro jednání schůze vlády je člen vlády a v případech stanovených zákonem předseda Českého statistického úřadu nebo guvernér České národní banky. Předkladatelem materiálu pro jednání schůze vlády může být též vedoucí Úřadu vlády. Byl-li materiál pro jednání schůze vlády vypracován ve spolupráci s jinými ministerstvy, jsou členové vlády pověření řízením těchto ministerstev spolupředkladateli tohoto materiálu. Pokud materiál pro jednání schůze vlády vypracoval zmocněnec vlády, ústřední orgán státní správy nebo poradní orgán vlády, v jejichž čele není člen vlády, je předkladatelem tohoto materiálu ten člen vlády, který je pověřen vykonávat vůči těmto orgánům koordinační funkci nebo do jehož působnosti tento orgán patří. Vedoucí ústředního orgánu státní správy, poradního orgánu vlády nebo zmocněnec vlády je spolupředkladatelem materiálu pro jednání schůze vlády.

(4) Materiál pro jednání schůze vlády, který nemá legislativní povahu, zašle předkladatel předsedovi vlády se žádostí o zařazení na program schůze vlády. Materiál se zasílá v počtu 45 výtisků, z toho první tři výtisky jsou na obálce materiálu vlastnoručně podepsány předkladatelem, popřípadě spolupředkladateli.

(5) Materiál pro jednání schůze vlády, který má legislativní povahu (návrh věcného záměru zákona, návrh zákona, návrh nařízení vlády, návrh stanoviska vlády k návrhu zákona, jehož předkladatelem není vláda) se předkládá podle Legislativních pravidel vlády.

(6) Kromě materiálu pro jednání schůze vlády mohou členové vlády předložit vládě materiál, jehož součástí není návrh usnesení vlády, a který je označen “Pro informaci členů vlády”. Účelem těchto materiálů je seznámit členy vlády s politicky, ekonomicky a sociálně závažnou problematikou, jejíž řešení však je v působnosti člena vlády nebo vedoucího jiného ústředního orgánu státní správy. Pro informaci členů vlády zařazuje na program jednání schůze vlády předseda vlády též ty materiály, které jsou na základě příslušných zákonů zasílány státními orgány vládě k informaci.

Čl. III

Náležitosti materiálů pro jednání schůze vlády


(1) Materiál pro jednání schůze vlády obsahuje vždy

a) obálku (vzor je uveden v příloze č. 1 tohoto jednacího řádu),





b) návrh usnesení vlády (vzor je uveden v příloze č. 2 tohoto jednacího řádu),

c) předkládací zprávu a

d) vlastní písemný podklad ve věci s tím, že jde-li o jednoduchou věc, může vlastní písemný podklad ve věci nahradit předkládací zpráva, ve které se uvedou potřebné údaje.

(2) Návrh usnesení má část

a) schvalovací,

b) ukládací a

c) případně další nebo jen některou z těchto částí.
(3) Má-li vláda svým rozhodnutím uskutečnit zákonem stanovenou pravomoc, je třeba dbát, aby formulace použitá ve schvalovací části návrhu usnesení vlády odpovídala znění příslušného ustanovení zákona. Schvaluje-li vláda legislativní návrh (návrh věcného záměru zákona, návrh zákona, návrh nařízení vlády, návrh stanoviska vlády k návrhu zákona, jehož předkladatelem není vláda), vyjádří se to vždy slovem “schvaluje”. Pokud nelze předmět schvalovací části vyjádřit stručně a výstižně přímo v příslušném bodě návrhu usnesení vlády, uvede se tento předmět v příloze k návrhu usnesení vlády a v příslušném bodě návrhu usnesení vlády se na tuto přílohu odkáže.

(4) Ukládací část návrhu usnesení vlády musí obsahovat označení orgánu, kterému vláda úkol ukládá, konkrétně vyjádřený úkol a termín, do kterého má být úkol splněn. Není-li termín stanoven, má se za to, že uložený úkol má být splněn do 30 dnů.
(5) V případné další části návrhu usnesení vlády může být stanoveno, že vláda bere určitou skutečnost na vědomí, doporučuje určité postupy nebo něco žádá.

(6) Předkládací zpráva obsahuje vždy

a) stručné vyjádření důvodu, pro který je materiál předkládán schůzi vlády; má-li vláda uskutečnit pravomoc na základě konkrétního ustanovení zákona, uvede se zároveň citace tohoto ustanovení,

b) stručnou charakteristiku obsahu vlastního písemného podkladu ve věci a







c) přehled orgánů, kterým byl materiál předložen k vyjádření, výsledky připomínkového řízení, včetně sdělení, že materiál je předkládán bez rozporů, případně s popisem rozporu, který se nepodařilo odstranit ani na úrovni členů vlády; výsledky připomínkového řízení (s výjimkou nevyřešených rozporů) lze vyjádřit v samostatné části materiálu s uvedením připomínkujících orgánů a jejich připomínek a stanoviska předkladatele k nim.

Závěry obsažené v předkládací zprávě musí být kromě jejich věcné správnosti zhodnoceny i z hlediska jejich případných dopadů na veřejné rozpočty, z hlediska jejich širších ekonomických dopadů, z hlediska případných zvýšených finančních nároků na státní rozpočet a vyžaduje-li to jejich povaha i z hlediska jejich souladu s právním řádem a s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Jedná-li se o koncepční materiál týkající se životního prostředí, musí předkládací zpráva obsahovat i stanovisko ministra životního prostředí.

(7) V případech, kdy materiál pro jednání schůze vlády nebo pro informaci členů vlády obsahuje utajované skutečnosti, musí být označen příslušným stupněm utajení určeným podle seznamu utajovaných skutečností v návaznosti na příslušný zákon. Za stanovení stupně utajení odpovídá předkladatel.

Čl. IV

Příprava jednání schůze vlády

(1) Materiály pro jednání schůze vlády, které předkladatel požaduje zařadit na program nejbližší schůze vlády, je nutno předložit nejpozději do 14.00 hodin sedmého dne předcházejícího jednání schůze vlády.

(2) Jednání schůze vlády svolává předseda vlády a v době jeho nepřítomnosti v České republice nebo z jiných závažných důvodů jím pověřený místopředseda vlády. Svolání schůze vlády se uskuteční tak, že členům vlády zašle předseda vlády program schůze vlády, s určením data a místa konání, a to nejpozději šest dnů přede dnem konání schůze vlády. Nejpozději v tento den jsou spolu s programem zasílány členům vlády materiály zařazené předsedou vlády na program schůze vlády.

(3) Ve výjimečných a zvlášť naléhavých případech může předseda vlády zaslat program schůze vlády nebo jeho dodatek a materiály pro jednání schůze vlády ve lhůtě kratší než šest dnů před dnem konání jednání schůze vlády.








Čl. V

Zásady rozhodování, jednání a řízení schůzí vlády


(1) Vláda rozhoduje ve sboru na schůzi vlády. Jednání schůze vlády se konají zpravidla jednou za týden.

(2) Jednání schůze vlády řídí předseda vlády a v době jeho nepřítomnosti předsedou pověřený místopředseda vlády nebo jiný člen vlády (dále jen “předsedající”).

(3) Vláda je schopna se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů. Není-li vláda usnášeníschopná, předsedající určí den, hodinu a místo příštího jednání schůze vlády a jednání schůze vlády ukončí; o tom musí být informováni i nepřítomní členové vlády.

(4) V úvodu jednání schůze vlády vláda schvaluje program schůze vlády, který jí byl předložen předsedou vlády. Člen vlády může navrhnout, aby byl na program schůze vlády zařazen materiál, který je jeho předkladatelem dosud označen “Pro informaci členů vlády”. Program může být dále měněn či doplněn o projednání neodkladných záležitostí a ústních informací. V těchto případech navrhovatel zpravidla předloží písemný návrh usnesení vlády.

(5) Nemůže-li se člen vlády výjimečně účastnit jednání schůze vlády, oznámí předsedovi vlády předem důvod své nepřítomnosti a jméno náměstka nebo jiné pověřené osoby, který se za něj jednání schůze vlády zúčastní. Náměstek (pověřená osoba) přednese stanovisko zastupovaného člena vlády, popřípadě podá další informace k projednávané záležitosti; nemůže však za člena vlády hlasovat.

(6) Jednání schůze vlády se účastní osoby, u kterých to stanoví Ústava České republiky, ústavní zákon nebo zákon, dále předseda Českého statistického úřadu, vedoucí Úřadu vlády, zástupce Kanceláře prezidenta republiky, zapisovatel vlády a další osoby určené předsedou vlády.

(7) Jednání schůze vlády se může účastnit též spolupředkladatel materiálu, který není členem vlády; účastní se přitom té části jednání schůze vlády, kdy je předmětný materiál projednáván.

(8) Jestliže člen vlády považuje účast některé další osoby na jednání schůze vlády za žádoucí, oznámí to při zahájení projednávání příslušného bodu programu schůze vlády předsedajícímu. K účasti těchto osob na schůzi vlády je třeba souhlasu vlády. Tyto osoby se účastní jednání schůze vlády jenom po dobu jednání o bodu programu schůze vlády, k němuž byly přizvány.







(9) Předsedající uděluje k jednotlivým bodům programu schůze vlády slovo předkladateli materiálu. Předkladatel v úvodním slově stručně charakterizuje obsah materiálu a odůvodní závěry, které jsou v materiálu navrhovány. Po odpovědích na dotazy se koná k projednávanému bodu programu schůze vlády rozprava. Po skončení rozpravy předsedající navrhne závěry jednání, včetně případných změn předloženého návrhu usnesení vlády.

(10) O návrzích závěrů jednání schůze vlády dává předsedající hlasovat. K přijetí usnesení vlády je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů vlády.

(11) Jednání schůze vlády jsou neveřejná. Vláda může rozhodnout, že určitý bod programu schůze vlády projedná bez účasti osob, které nejsou členy vlády na uzavřeném jednání schůze vlády. V těchto případech vláda zároveň rozhodne, zda z projednávání tohoto bodu programu uzavřeného jednání schůze vlády bude pořízen zvukový záznam.

Čl. VI

Předsednictvo vlády

(1) Předsednictvo vlády je složeno z předsedy vlády a místopředsedů vlády. Jedná ve sboru na schůzích, které svolává předseda vlády, nebo jím pověřený místopředseda vlády, zpravidla jednou týdně.

(2) Předsednictvo vlády jako vnitřní orgán vlády plní koordinační a iniciativní funkci.

(3) Předsednictvo vlády zejména

a) posuzuje na návrh některého z členů předsednictva vlády materiály, které budou nebo již byly předloženy vládě,

b) prostřednictvím člena předsednictva vlády předkládá vládě nebo jejímu jednotlivému členu iniciativní návrhy.

(4) Předsednictvo vlády nenahrazuje pravomoci vlády a jejích jednotlivých členů.







Čl. VII

Místopředsedové vlády

(1) Jednotliví místopředsedové vlády plní vůči jednotlivým ministrům, kteří jsou vládou na základě zásady věcné působnosti určeni do jejich skupiny, koordinační, konzultativní a kontrolní funkci.

(2) Do skupiny

a) místopředsedy vlády pro hospodářskou politiku patří - ministři financí, průmyslu a obchodu, dopravy a spojů, zemědělství a pro místní rozvoj,

b) místopředsedy vlády pro legislativu a lidská práva patří - ministr spravedlnosti a všichni členové vlády v oblasti přípravy a tvorby návrhů právních předpisů,

c) místopředsedy vlády pro sociální politiku patří - ministři práce a sociálních věcí, zdravotnictví, životního prostředí, kultury a školství, mládeže a tělovýchovy,

d) místopředsedy vlády pro zahraniční a bezpečnostní politiku patří - ministři zahraničních věcí, vnitra, obrany a ministr bez portfeje.

Čl. VIII

Poradní orgány a zmocněnci vlády

(1) Vláda může zřídit své poradní orgány složené z členů vlády a dalších odborníků. V čele poradních orgánů vlády je zpravidla člen vlády nebo zmocněnec vlády. Činnost poradních orgánů vlády se řídí jejich statutem, který schvaluje vláda.

(2) Vláda může zmocnit osobu, která není členem vlády - zmocněnce vlády - aby pro její potřeby vykonával určitou činnost.

Čl. IX

Usnesení vlády, zvukové a písemné záznamy z jednání schůze vlády

(1) Správnost formulace usnesení vlády před jeho podpisem podle odstavce 4 tohoto článku ověřuje ten člen vlády, nebo ti členové vlády, kterých se toto usnesení týká. Nesouhlasí-li člen vlády s formulací usnesení vlády, které mu bylo předloženo k odsouhlasení, sdělí tuto skutečnost písemně předsedovi vlády a příslušnému místopředsedovi vlády. Nepodaří-li se tento rozpor odstranit, předloží jej člen vlády, který rozpor uplatňuje, k posouzení a rozhodnutí vládě na jednání její nejbližší schůze.



(2) Pokud člen vlády (nebo jím pověřená osoba) nesdělí do 24 hodin své stanovisko, má se za to, že s návrhem usnesení vlády souhlasí. Do této doby se nezapočítává doba připadající na dny, které nejsou dny pracovními.

(3) Z jednání schůze vlády je pořizován písemný záznam. V tomto záznamu se uvede zejména název projednaného bodu programu schůze vlády, stručný průběh rozpravy, závěry jednání, včetně výsledku hlasování, a pokud vláda dospěje k závěru, že k předloženému materiálu nepřijme usnesení, uvede se tato skutečnost spolu se závěry do písemného záznamu. Při ověřování správnosti formulace jednotlivých bodů záznamu z jednání schůze vlády se postupuje stejným způsobem jako v odstavci 1 tohoto článku.

(4) Záznam z jednání schůze vlády a usnesení vlády, opatřené podpisem zapisovatele vlády, podepisuje předsedající (předseda vlády nebo jím pověřený místopředseda vlády nebo jiný člen vlády) nebo jím pověřený místopředseda vlády. Záznam z jednání schůze vlády a usnesení vlády obdrží členové vlády nejpozději před následující schůzí vlády s výjimkou těch, u kterých se nepodařilo odstranit rozpor podle odstavce 1 tohoto článku. Záznam z jednání schůze vlády a usnesení vlády jsou rozesílány podle rozdělovníku stanoveného vedoucím Úřadu vlády.

(5) Pro členy vlády, vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy a jiné orgány (například soudy) jsou v odůvodněných případech vyhotovovány úředně ověřené kopie usnesení vlády, případně záznamů z jednání schůze vlády. Úřední ověření provádí zapisovatel vlády otiskem ověřovací doložky s uvedením data ověření a s jeho podpisem.

(6) O jednání schůze vlády je zpravidla vydáváno mluvčím vlády komuniké.

(7) Z jednání schůze vlády se pořizuje zvukový záznam. Pravidla jeho pořizování, manipulace s ním, jeho archivace a pořizování písemných opisů z něj jsou stanoveny v Zásadách pro pořizování zvukového záznamu z jednání schůze vlády a jeho využívání, které jsou uvedeny v příloze č. 3 tohoto jednacího řádu.


Čl. X

Závěrečná ustanovení

(1) Pro přípravu, projednávání a předkládání materiálů legislativní povahy pro jednání schůze vlády platí Legislativní pravidla vlády. Ustanovení tohoto jednacího řádu se pro tyto materiály použijí přiměřeně, přichází-li jejich použití s ohledem na povahu věci v úvahu.





(2) Pro zahraniční cesty členů vlády a vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy platí Zásady pro uskutečňování zahraničních cest členů vlády a vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy, které jsou uvedeny v příloze č. 4 tohoto jednacího řádu.

(3) Tento Jednací řád vlády nabývá účinnosti dne 23. září 1998.



Příloha č. 1
k Jednacímu řádu vlády



Vzor uspořádání obálky materiálu pro jednání schůze vlády
neobsahujícího utajované skutečnosti


Ministerstvo (Předseda vlády, Místopředseda vlády)
Č. j.: ....../.... předkladatele



V Praze dne ................
Výtisk č. .....................




Pro Schůzi vlády



Věc: ............................................................................................................................
název materiálu




..................................... Obsah:
..................................... I. Návrh usnesení
Důvod předložení II. Předkládací zpráva
materiálu III. (Název vlastního písemného
..................................... podkladu ve věci)
..................................... (IV. Výsledky připomínkového řízení)





Předkládá:
...........................................(jméno)
...........................................(funkce)







Vzor uspořádání obálky materiálu pro jednání schůze vlády
obsahujícího utajované skutečnosti


Ministerstvo ...... (Předseda vlády, Místopředseda vlády)
Č. j.: ...../..... předkladatele



V Praze dne .....................................................
Stupeň utajení:
Výtisk č.: ..............
Počet utajovaných příloh materiálu: ..........
Počet neutajovaných příloh materiálu: ......



Pro schůzi vlády




Věc: ..............................................................................................................................
název materiálu





..................................... Obsah:
..................................... I. Návrh usnesení
Důvod předložení II. Předkládací zpráva
materiálu III.(Název vlastního
................................... písemného podkladu ve věci)
................................... (IV. Výsledky připomínkového
řízení)




Předkládá:
...........................................(jméno)
...........................................(funkce)

Příloha č. 2
k Jednacímu řádu vlády

Vzor

Návrh

Usnesení

vlády České republiky
ze dne........................č........

Název usnesení*)


V l á d a

I. b e r e n a v ě d o m í ...........................; - konstatuje

II. s c h v a l u j e .......................................; - souhlasí
- stanoví
- jmenuje
- přijímá
III. z r u š u j e (m ě n í) ...............................;

IV. u k l á d á ...............................................

1. .......................................................
a) ...............................................,
b) ...............................................,

2. .......................................................
................................................................................;

V. d o p o r u č u j e.......................................


Provedou:

členové vlády,
vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy,
primátor hlavního města Prahy


________________________
*) Název usnesení vlády, nadpisy příloh usnesení vlády a nadpisy vlastního písemného podkladu ve věci, který je součástí materiálu pro jednání schůze vlády, se musejí týkat téže věci a znít přibližně stejně.




Vzor


Označení příloh





N á v r h



Příloha č.
k usnesení vlády
ze dne ............. č.....




Nadpis přílohy


























Příloha č. 3
k Jednacímu řádu vlády





Z Á S A D Y

pro pořizování zvukového záznamu z jednání schůze vlády
a jeho využívání

I.
Úvodní ustanovení

1. Z jednání schůze vlády se pořizuje zvukový záznam.

2. Zvukový záznam se nepořizuje z jednání schůze vlády nebo té jeho části, která byla vládou označena za uzavřenou.

II.
Podmínky pro pořizování zvukového záznamu z jednání schůze vlády
a jeho využívání

1. Zvukový záznam je pořizován na technickém zařízení umístěném v místnosti k tomu vyhrazené.

2. Zvukový záznam je pořizován ve dvou kopiích na magnetofonové kazety označené čísly. Jedna kopie zvukového záznamu je archivována odborem vládní agendy Úřadu vlády. Magnetofonové kazety s druhou kopií, sloužící pouze pro zabezpečení bezchybné nahrávky, nejsou archivovány a jsou použity pro další zvukové záznamy.

3. Všechny magnetofonové kazety jsou uchovávány v odboru vládní agendy Úřadu vlády. Klíč od trezoru se nachází u pracovníka pověřeného pořizováním zvukového záznamu.

4. Zvukové záznamové zařízení obsluhuje pověřený pracovník odboru vládní agendy Úřadu vlády. Při pořizování zvukového záznamu tento pracovník zaznamenává na programu schůze vlády k jednotlivým bodům programu číslo nahrávané magnetofonové kazety a její strany a rovněž průběžně poznamenává podle číselníku na technickém zařízení jednotlivá vystoupení členů vlády a dalších přítomných. Tento písemný záznam se uchovává spolu s magnetofonovými kazetami.




5. Nahrávání zvukového záznamu se účastní mimo pracovníka obsluhujícího technické zařízení též druhý zapisovatel vlády, případně pracovník pověřený sestavováním programů schůze vlády.

6. Doslovné přepisy částí průběhu jednání schůze vlády jsou pořizovány na pokyn předsedy vlády, případně vedoucího Úřadu vlády, na základě požadavků členů vlády.

7. Právo poslechu zvukového záznamu mají členové vlády a vedoucí Úřadu vlády. Jiné osoby, které jsou pracovníky příslušných resortů, mohou být k poslechu zvukového záznamu pověřeny členem vlády. Pověřující člen vlády určí těmto osobám, která část zvukového záznamu má být jimi vyslechnuta. Poslech zvukového záznamu a evidenci pověřených osob zajišťuje pracovník odboru vládní agendy určený vedoucím Úřadu vlády.

8. Poskytování originálů ani kopií magnetofonových kazet se zvukovým záznamem se nepovoluje.

9. Archivování a zveřejňování zvukových záznamů se provádí podle platných právních předpisů (zákon č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění zákona č. 343/1992 Sb.).



P ř í l o h a č. 4
k Jednacímu řádu vlády



Z Á S A D Y

pro uskutečňování zahraničních cest členů vlády a
vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy


I.
Příprava zahraniční cesty

1. Předseda vlády předběžně informuje vládu o svých zahraničních cestách a konzultuje je s ministrem zahraničních věcí.

2. Členové vlády informují předsedu vlády a místopředsedu vlády pro zahraniční a bezpečnostní politiku písemně vždy nejpozději poslední kalendářní den v měsíci o svých plánovaných zahraničních cestách v následujícím kalendářním měsíci. Informují též ministra zahraničních věcí, s nímž plánované zahraniční cesty konzultují.

3. Vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy informují předem písemně o své zahraničních cestě ministra zahraničních věcí, s nímž tuto cestu konzultují.

4. Podklady pro zahraniční cestu člena vlády může připravit Ministerstvo zahraničních věcí na žádost tohoto člena vlády.

5. Přípravu zahraniční cesty člena vlády týkající se zásadních zahraničně politických záměrů vlády projedná vláda na základě podkladů připravených ministrem zahraničních věcí.

II.
Realizace zahraniční cesty

1. Členové vlády realizují zahraniční cesty v den, kdy se koná jednání schůze vlády jen v naprosto neodkladných případech.

2. Členům vlády se nepovoluje vykonávat v den, kdy probíhá jednání schůze vlády současně se schůzí Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zahraniční cesty s tím, že výjimku může udělit předseda vlády.





III.
Informace o výsledcích zahraniční cesty

1. Do 3 týdnů od ukončení zahraniční cesty přesahující význam běžné pracovní zahraniční cesty předloží člen vlády vládě písemnou informaci o průběhu a výsledcích této zahraniční cesty. O běžných pracovních zahraničních cestách informuje člen vlády místopředsedu vlády pro zahraniční a bezpečnostní politiku a ministra zahraničních věcí.

2. Informace slouží k evidenčnímu účelům a jako podklad pro přípravu budoucích jednání.

3. Informace obsahuje program uskutečněné zahraniční cesty (hlavní cíle jednání, personální složení delegace, časový rozvrh zahraniční cesty), stručný průběh zahraniční cesty (konkrétní závěry, dosažené výsledky, dohody a úkoly vyplývající pro jednotlivé resorty ze zahraniční cesty), hodnocení zahraniční cesty (vyhodnocení přípravy a srovnání výsledků s očekáváním) a podle potřeby i přílohy. Informace dále obsahuje v případě významných zahraničních cest též zkušenosti, názory a podněty, které by mohly být vládou projednány jako řádný bod programu. Doporučený rozsah informace je maximálně 3 stránky.